< Bakonyvári M. Ágnes • Művészet
|
KÜLÖNBÖZŐ DOLGOK VANNAK
1991 májusában az Építőművészek Szövetségének székházában száz rajzát mutatta be. A kiállításról készült kiadvány címe: Állatrendszertani Tanszék – Különböző dolgok vannak. A könyv nagy részét egy ugyancsak száz rajzból álló sorozat 32 lapja adja, amelyek mellett az alkotó egy-egy írása található. Minden munkát tudományos igényű pontosság jellemez. Ezt hangsúlyozzák a latin feliratok és a rendszertanban elfoglalt helyet jelző számok is. A rajzi finomságok, az érzéken vonalkázással kialakított testfelületek apró részletezettsége, az élettelen test formáiban az élet emlékeinek jelzése, a tudományos kutatást szolgáló üvegek világának kompozícióvá érlelése, a fény és a sötétség elemi erejű jelenlétének érzékeltetése, az élet utáni állapot csendjének megsejtetése azonban akkor is élményt jelentenek a nézőnek, ha nem érti a latin megnevezéseket és nem ismeri fel a képen szereplő állatfajt. Nem a tudományos ismeretszerzés élménye ez, hanem a csendéleteké. Mikor az ember a természet rendjében rejlő értékekkel, az élet különböző megnyilatkozásaival találkozik, azt is tapasztalja, hogy milyen sok életmegnyilvánulás nem létezik már, mert elpusztult. És ez a pusztulási folyamat nem állt meg, hanem egyre gyorsul. A tudományos intézetekben őrzött állatpreparátumok egy olyan világ dokumentumai, amelyek az emberével párhuzamosan léteznek vagy léteztek, de múltjuk az emberénél jóval régebbi időre tekinthet vissza. „Ezt a világot az ember ma hasznosnak, haszontalannak, undorítónak, esetleg kellemesnek, aranyosnak minősíti. Ennek jegyében tart a környezetében bizonyos állatokat vagy pusztít el másokat tervszerűen, illetve öntudatlanul is” – írta Makovecz Benjamin. Költői szépséggel fogalmazta meg emberi-művészi hitvallását az állatpreparátumok szertárainak és tanszékének világáról szólva: „Valami roppant kíváncsiság csendje ez; … bizonyosság, hogy én is elmagyarázhatom a réti füveket, és felhőket, csillagokat, amiket nekem elmagyaráztak; elmagyarázhatom, mert még biztosan ott lesznek, ahol én találtam őket.” Ezekben a gondolatokban a személyes lét egyetemesbe kapcsolódásának igénye mutatkozik meg. Makovecz Benjamin tudatosan alakított és következetesen vállalt világkép jegyében készíti műveit. Alkotói programját személyes meggyőződése hitelesíti. A rajzokon azonban a latin elnevezések és a tudományos rendszer számai mellett nem találkozni a művész szignójával. A szignó hiányát ő maga is csak utólag vette észre. De végül is ez összhangban van azzal a tudatos törekvésével, hogy rajzai személytelenek legyenek. Az a célja, hogy „a papíron a valóságból legyen valami. De az adott valóságdarab értelmezését, illetve értékelését nem kívánom indulatokkal vagy érzelmekkel befolyásolni.” A latin címek és a tudományos rendszer számai is ezt a célt szolgálják. Így a cím is személytelen, hiszen nem az a feladata, hogy bármit is hozzátegyen a képhez. A rajzok személytelensége csak a „csendélet” megkívánta mértékben érezhető. Az élettelen maradványok mellett ugyan nem jelenik meg tárgyszerűen az emberi szubjektum, de a kompozíciók megépítése, a művek grafikai motívumai az alkotó érzelmi hozzáállására, lelki történéseire is következtetni engednek. A rajzok az Állatrendszertani Tanszék tároló üvegeit idézik. Az üveg azonban nem jelenik meg a műveken. Ellenben a kompozíciók – jól érzékelhetően – két függőleges „vonal” sávjában bontakoznak ki. Gyakran az állattetem széleit is levágják ezek a képzeletbeli vonalak és így éreztetik az élettől idegen tudományos vizsgálódások fizikailag erősen behatárolt terét. A művek fényviszonyai is utalnak a konzerváló üvegek jelenlétére. Az állatok testére úgy esik a fény vagy úgy borítja őket a sötétség, ahogy a tároló üvegek fala engedi azt. Miközben a preparátumok tárolásának egyik legfőbb tudományos szempontja a tartós sötétség biztosítása, addig az alkotó szinte cinkosan jelzi művein, hogy a rajzolás idejére visszalopta a tetemek számára az élet fontos elemét: a fényt. A grafikákon elrejtett személyes megnyilatkozásokat megerősítik és konkretizálják a kiadvány elmélkedései. Makovecz Benjamin írásai egy napló lapjainak tűnnek. Leplezetlen őszinteséggel tárulkoznak fel bennük életének eseményei, személyiségének lelki-szellemi történései. Az őszinteség sehol sem válik személyességé, mindig találóan hitelesíti, amit általános érvényűnek vagy egyetemes értékűnek tekint az alkotó. Jellegzetes stiláris megoldása, hogy a konkrét esetet idéző szövegrész állítmánya az általánosító monda¬tokban elmarad, hogy helyette halmozott jelzők, határozók érzékeltessék egy-egy jelenség lényegét. Ezek a halmozott mondatrészek úgy ölelik törül a konkrét élményt, emléket vagy víziót, ahogy az üvegek egy-egy állat tetemét vagy a két képzeletbeli függőleges vonal a kompozíciót. A kiadvány elsó reprodukciója melletti elmélkedésben olvashatjuk: „Állapotok, képek, bánatok és nagy negdöbbenesek állnak feliratos polcokon, üvegekben… Emlékek … Üvegekben állnak hosszú várakozások, … nagy magányok, félig kilógva, összeszáradtan, mind kevésbé hozzáférhetően.”
|