< Barcsay
|
Senki nem tudta, milyen. I.M.F. atmoszféráját (atmoszférája, az volt neki) az anatómiaórák közti szünetben bizalma-san, beavatott hangsúllyal és némi fölényes bennfentességgel továbbadott, évfolyamról évfolyamra szálló hír borjadzta – infó, infó volt a javából, továbbgondolható, lezáratlan és bizonyos – , hogy ő volt – ne mondd már, hogy nem tudtad, és: nézz már rá, apukám – ő volt a Modell. Hogy a barcsai* róla rajzolta az egészet. Persze. Aztán idevette maga mellé tanársegédnek, meg modellnek, meg minden, tudod – persze hogy a kisujjában van az egész. Néha valóban érezni lehetett valami finom idegességet, szinte hallani az önuralom átlagosnál magasabb fordulatszámát, amikor a szokásosnál is rosszabbat, aránytalanabbat, vagy egyszerűen csak slendriánabbat rajzolt valamelyikünk, s I.M.F. a teremben járva meglátta. Szóval róla. A kék köpeny alatt, a nadrágban, s a cipőben csontok, inak, izmok támadtak, látni lehetett, s azt hiszem, nemcsak én láttam, amint ceruzával, szénnel, pittel rajzolt lapok rétegződnek a valóságos és erőteljes figurára. Mintha feladatként a semmibe bűvölt mozdulatokba, pózokba, testtartásokba, és tevékenységekbe rajzolta volna bele valaki az embert – talán valahogy így történhetett a kezdetek kezdetén – mintha a legnehezebb szögekből, a legrosszabb nézetekből megoldandó irgalmatlan rajzfeladatok megszégyenítő tökéletességű megoldása tevékenykedne szerényen és alig észrevehetően körülöttünk a teremben, mintha – úgy mondják, a legendás Tibetben ilyenre is képesek az emberek – a némaságból és magányból két művel lépett volna elő a mester: a könyvvel, és az emberrel. Talán két anatómiakönyv van tehát, a valóság és a leltár, a fa és az árnyék, a bömbölő dinoszaurusz és a múzeumi csend. Asimov két Alapítványa, az írás és a szó. Nem tudtad? Ne csináld apukám, nézz rá, bazdmeg. Róla rajzolta a barcsai az egészet. Egy időben divat volt fintorogni a könyvön. Való igaz, hogy találtunk – illetve nem találtunk – benne egy bizonyos izmot, – tényleg kifelejtődött valahogy – s erről aztán nagyszerűen lehetett sopánkodni, s igaz az is, hogy sokmindenről nem szól, amiről lehetne. Azt hiszem azonban, egész más dolog miatt nyugtalanított minket a barcsaikönyv. Azért ugyanis, mert megismételhetetlen, utolérhetetlen és személytelen volt. M. Marci, vagy G. Jocó nagyszerűen tudtak rajzolni. Rémítő csontvázembereik, s a még iszonyúbb, megnyúzott izomtanulmányaik kifogástalanok, elegánsak és félreismerhetetlenül sajátjaik voltak – furcsa, hogy egy szigorúan kánonba foglalt combcsont, adott vastagság- és hosszarányaival, adott elcsavarodottságával, meghatározott ívelésével mennyire megmutatja mégis, ki rajzolta. Nem tudom, mi kell a tökéletes önfeladáshoz, de a Barcsay-féle Művészeti Anatómiában megvalósulva láttam és látom ma is. A csontok oly száraz tökéllyel, az izmok oly higgadt bizonyossággal sorakoznak, mint zárt, semmivel össze nem vethető világegyetemek – még a teremtő Isten keze nyoma sem érhető tetten rajtuk, hiszen az már Róla szólna, s nem arról, ami a feladat volt.
Ha lehet kijelentő mondatokat rajzolni,
indulatok, rejtőzködések és gilisztajáratok nélküli bővítetlen és póztalan
mondatokat, akkor itt, ebben a könyvben olvashatunk ilyeneket. Gondolkoztam – persze – másfajta anatómiakönyveken – az ember szereti a más utáni kutakodást. A történelemről sejtem, hogy visszafelé kellene tanítani, ahogy a múlt században visszafelé tanították a biológiát is – hogyne lenne természetesebb a jelen hajszálgyökereit firtatni, mint ijesztő és ismeretlen majomemberek sötét pillantásának mélyén keresni a magyarázatokat, – vagy nem boldogítóbb társ-e az élet megismerésének útjára indulva egy esőtől csatakos, vidám kutya, mint a papucsállatka? Vagyis: lehetne – miért ne lehetne? – másfajta anatómiakönyvet rajzolni. Lehetne ezenkívül másféleképpen lélegezni is, hogy ugye: most hopp! kifújom, aztán beszívom, ki, és megint be – lám, egészen más, mint eddig csináltuk, hogy képzeld, előbb volt a beszívás, és csak aztán a ki – még ilyet: és lehetne persze ravaszul is, hogy lassabban, las-sab-ban, és aztán hirtelen sutty! ki. Na. Meg halat fogni is lehetne másképp, miért ne, pont fordítva, hogy előbb a rántott ponty, aztán kiülünk a partra, és lehorgásszuk azt az átlagos, egy-két pontynyi kis időt. Lehetne hangsúlyokat ide-oda tologatni, megmutatni zsigereket, s az a sok lágy rész is még, amikről szó se volt, hát szót lehetne ejteni róluk is, hogy a torzulásokat, hibákat és elváltozásokat ne is említsem, hiszen hogy rajzoljon az ember csonkát, kacskát, bicebócát, vagy púpost? – lenne is belőle aztán bonctankönyv, kórélettan, orvosi anatómia, s még mi nem! Csak hát olyanok már vannak, igaz? És a barcsai is van, hűvösen és megfellebbezhetetlenül. És lassan megvilágosodik, hogy amint a rajzok nem I.M.F.-ről, vagy Barcsay Jenőről szólnak, hanem egyetlen, leplezetlen jelentésükben a valóság elölnézetei, aképpen nem ilyen vagy olyan a barcsai, nem hiányos, aránytalan, vagy zseniális és szédítő, hanem a művészeti anatómia-könyv, időtlen és sziklaszilárd.
I.M.F. lassan lépked, mögötte a piszkos
ablakból csíkokban zuhog a fény a folyosó kövére. Az Anatómia Tanszék
ajtaján megcsillan a rézkilincs gombja, aztán eltakarja I.M.F. keze – hosszú
közös ujjhajlító izom – a tenyér rásimul a gömbre, lenyomódik a kilincs,
singcsont, orsócsont – odabent sötét van, szekrényekben régmúlt emberek
legszemélyesebb tulajdonai – szemléltetésre – medencék, koponyák.
Egyetlenegy anatómiakönyv van, ahogy Gandalf szerint egyetlenegy út, mely
mindenhová elvisz, ha hagyod.
* A szövegben eltérő jelentést hordoz a Barcsay és
a barcsai szó. (Akiknek füleik vagynak…) |